فرهنگ دينداري
فرهنگ دينداري
ديني سياسي مذاهب الهي تاريخي فرهنگي ورزشي

عاشورا در عربستان

پس از حادثه كربلا، عبدالله بن زبیر در مكه قیام كرد، ولی حجاج بن یوسف این پایگاه را فتح كرده و تحت استیلای بنی امیه در آورد، اما پس از چندی از مراكز تبلیغات علویان و عباسیان بر ضد بنی امیه گردید، كه سرانجام قبیله سفیان را برانداختند.
در دوره بعد، مكه پایگاه علویان علیه بنی عباس گردید و نخستین مدعی خلافت از علویان محمد نفس ذكیه بود، كه در مدینه قیام كرد. پس از شهادت امام صادق (ع) در 148 هجری علویان به دوازده امامی و هفت امامی تقسیم شدند.
كار علویان در یمن پیشرفت كرد. در اواخر قرن دوم هجری علویان در عربستان غربی دست به قیام زدند و مدعیانی ازمیان آنان برخاستند. در یمن، ابراهیم از اعقاب امام صادق (ع) قدرتی یافت. در خراسان مامون برای خفه كردن وجلب رضایت علویان امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان آورد و به ولایت عهدی خود منصوب كرد.
در سال 266 هجری شیعیان اسماعیلی به سبط نفوذ خود در سواحل خلیج فارس و یمن پرداختند. در سال 280 هجری، یحیی بن حسین نخستین امام زیدی ظهور كرد. در سال 286 هجری فرقه اسماعیلیه در شرق عربستان به وجود آمد و به ریاست جنابی قرمطی و فرزندش، دولت نیرومندی تشكیل دادند و به قرامطه معروف شدند.
قرامطه در سال 317 وارد مكه شدند و برقسمت اعظم شبه جزیره عربستان مسلط شدند. امروزه اثری از آیین قرمطی به چشم نمیخورد و شیعیان قطیف و احساء كنونی كه گاه قرمطی شمرده می شوند، دوازده امامی یا شیخی هستند.
در اواسط قرن چهارم هجری خاندانی از سادات حسنی معروف به خاندان «موسوی» منصب شریفی مكه را دایر كردند كه در حدود هزار سال دوام یافت. با ضعف قدرت شرفای مكه، خاندان صلیحی كه تحت تبعیت رسمی فاطمیان مصر بر یمن فرمان می راندند در سال 455 منصب شریفی را در خاندان هاشمی قرار دادند.
در سال 598 یكی از علویان حسنی به نام قتاده بن ادریس از ینبع به مكه رفت و سلسله شرفای متاخر مكه را تاسیس نمود.
وی در سال 617 درگذشت و یوسف، آخرین فرمانروای ایوبی در یمن، مكه را گرفت.
در سال 1331 حسین بن علی شریف مكه خود را خلیفه مسلمانان خواند، اما در جنگی كه بین او و عبدالعزیز بن سعود در گرفت، حسین بن علی مغلوب شد و از سال 1351 هجری عربستان به دست سعودیها افتاد.

شانه های زخمی عاشورا در عربستان

1ـ به علت حاكمیت فرقه وهابیت در این كشور، شیعیان به صورتی مخفی در خانه های خود عزاداری می كنند. البته در مناطقی كه اكثریت با شیعه است (مناطق شرقیه) شیعیان از آزادی عمل بیشتری برخوردارند و در مساجد و تكایا به عزاداری میپردازند، ولی امكان رفتن به میادین و خیابانها را ندارند.
2ـ آمار رسمی و دقیقی از تعداد شیعیان در دست نیست، لیكن حدود دو میلیون نفر تخمین زده می شوند.
3ـ به علت وجود جو اختناق، عزاداری به صورت سنتی برگزار می گردد.
4ـ علمای درباری وهابی هر چند گاه با صدور فتاوی و نشر كتب مختلف به صورت دائم با عقائد شیعه به ویژه با عاشورا و عاشورائیان به مخالفت برخاسته اند، حتی اخیراً مفتی عربستان «بن باز» حكم گرفتن روزه در روز عاشورا را صادر كرده است. به علاوه این روز را نیز به علل واهی ومتعلق به امم گذشته (مثلا نجات یافتن حضرت موسی از دریا) جشن می گیرند.
5ـ در مناطق شیعه نشین مراكزی به نام اهل بیت، نظیر فاطمیه و حسینیه وجود دارد، كه آمار دقیقی از آنها در دست نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط دفتر حجه الاسلام والمسلمين ابراهيم بهاري